Aktualno

ODRŽIVOST NA SAJMU NAUTIKE: Biograd Boat show dodijelio nagrade za Eko izvrsnost 2025

Naajveći hrvatski nautički sajam na obali - Biograd Boat...

Green Sail predstavio metodu za izračun emisije CO2 po osobi po brodi po kategoriji krstarenja

Neprofitna organizacija za održivi nautički turizam Green Sail razvila...

Projekt za prikupljanje otpadnih voda i smeća s plovila na području Kornata

„ECOcube - ekološka infrastruktura za čisto more“ naziv je...

Upozorenje svjetske organizacije za zaštitu prirode: „Hitno zabranite sidrenje na livadama morske cvjetnice – posidonije!“

Već smo više puta pisali o štetnosti sidrenja nautičara u jadranskim uvalama čime se uništavaju livade morske cvjetnice posidonije i potrebi postavljanja bova za sidrenje, te zabrani sidrenja „na divlje“. No, na svim obalama država Mediterana uključujući Hrvatsku najveće štetočine su veliki brodovi koji svojim sidrima razaraju čitave livade ove morske cvjetnice. Te livade posidonije stanište su i mjesto mrijesta mnogih vrsta riba, a posebno je značajno da posidonija veže velike količine ugljika, te je važan saveznik u borbi s klimatskim promjenama. Naime, ta spororastuća endemska vrsta (Posidonia oceanica) važna je i za zaštitu obale od erozije te usporavanje gubitka bioraznolikosti.

Svjetski dan oceana 8. lipnja

U međuvremenu taj je problem, ne samo na Jadranu već i u cijelom Mediteranu dosegao svjetske razmjere tako da je Svjetska organizacija za zaštitu prirode (WWF, World Wide Fund for Nature) u povodu Svjetskog dana oceana, 8. lipnja 2025. upozorila da livade te morske cvjetnice u Sredozemlju treba hitno zaštiti. Ovo upozorenje WWF temelji na satelitskom monitoringu putem Automatskog identifikacijskog sustava (AIS) za praćenje brodova. Tako WWF navodi da se samo tijekom prošle 2024. godine više od 179.000 plovila potencijalno sidrilo na livadama morske cvjetnice, čime je samo lani čitavih 50.000 hektara Posidonie oceanice neposredno ugroženo sidrenjem plovila a to se može izraziti i kao ekonomski gubitak od preko četiri milijarde eura koliko iznosi vrijednost raznih usluga ekosustava.

WWF nadalje u svom izvješću upozorava da su žarišne regije uništavanja posidonije Italija, Španjolska, Turska, Grčka, Francuska i Hrvatska te da je u nekim područjima čak 50 posto livada pogođeno nereguliranim sidrenjem.

Stroži propisi, zabrana sidrenja na livadama morske cvjetnice za plovila dulja od 15 metara, ekološko sidrenje…

Patrik Krstinić, voditelj morskog programa WWF Adrije ističe da štete od sidrenja sporo zacjeljuju te da je livadama na morskom dnu potrebno i više od 100 godina da se oporave. „ Zaštita i poboljšano upravljanje su najučinkovitiji način očuvanja ovih važnih ekosustava”, naglašava Krstinić u izjavi povodom Svjetskog dana oceana.

Potvrđuju to i podaci da su na područjima sa strogim propisima o sidrenju, kao na primjer na jugu Francuske, znatno niže stope utjecaja sidrenja na livadama morske cvjetnice. Zato najvažnije preporuke WWF-a uključuju provedbu zabrane sidrenja na livadama morske cvjetnice za plovila dulja od 15 metara, proširenje infrastrukture za ekološko sidrenje i zaštićene zone te jačanje prekogranične suradnje u zaštiti morske cvjetnice.

Novo

ODRŽIVOST NA SAJMU NAUTIKE: Biograd Boat show dodijelio nagrade za Eko izvrsnost 2025

Naajveći hrvatski nautički sajam na obali - Biograd Boat...

Green Sail predstavio metodu za izračun emisije CO2 po osobi po brodi po kategoriji krstarenja

Neprofitna organizacija za održivi nautički turizam Green Sail razvila...

Projekt za prikupljanje otpadnih voda i smeća s plovila na području Kornata

„ECOcube - ekološka infrastruktura za čisto more“ naziv je...

Godišnje u hrvatski Jadran dospije 3000 tona otpada, a ukloni se samo 500

Zbog boljeg praćenja i koordinacije akcija čišćenja morskog otpada...

ODRŽIVA MARIKULTURA: Orade i brancini na hrani od ličinki crne vojničke muhe imaju veće filete

Morska riba kao zdrava namirnica sve je traženija, a to predstavlja prijetnju za prelov divlje ribe i narušavanje ekološkog sustava u moru. Održivi odgovor...

Treba li svaka uvala luku: Pretvaramo li Jadransko more u niskobudžetnu megamarinu?

„More više nije tišina, nije odmor, nije prostor za život. Ono postaje buka, propeleri, izletnički brodovi, zagađenje, smeće... a ono što boli najviše -...

Doživljaj rovinjske i istarske autentičnosti na 19. regati tradicijskih barki

Kontrast upečatljivih boja tradicijskih jedara i plavetnila rovinjskog akvatorija po 19. put oduševio je brojne posjetitelje koji su uživali u raznovrsnim doživljajima rovinjske i...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nautička Patrola
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.