Aktualno

Livade posidonije, prirodne plaže i morske špilje su ekološki i biološki temelj života u Jadranu

Povećati znanje o osjetljvim morskim staništima i morskim vrstama...

BIOGRAD BOAT SHOW: Rekordni broj novih 500 plovila do 24 metra (22-26.10.2025.)

Prema najavama organizatora Biograd Boat Showa, tvrtke Ilirija d.d,...

RONIOCI ČISTE PODMORJE: „Fascinantno je kako se uvijek nađe otpad kad god se negdje zaroni!“

Mrežasta vreća za krumpire dio je opreme ronilaca kad...

Projekt za prikupljanje otpadnih voda i smeća s plovila na području Kornata

Ideja je da se po Kornatima postavi osam platformi ECOcube na ključnim rutama: ACI marine Žut i Piškera, Telaščica, Vrulje, Opat, lavsa, Lervrnaka i Ravni Žakan.

„ECOcube – ekološka infrastruktura za čisto more“ naziv je autonomne plutajuće platforme sa sabirnom stanicom za zbrinjavanje otpadnih tzv. crnih voda s plovila. Inovacija je to istarskog malog brodograditelja Marservisa, čiji je prototip ljetos porinut i od tada se nalazi na vezu u istarskom Novigradu. Autori projekta su Vinko Salopek i Luciano Beg iz Marservisa, a ostvaren je uz pomoć donatorske platforme Kraljevine Norveške „Innovation Norway“.

Ideja za sabirnu stanicu za crne vode i otpad s plovila u Jadranu

– Vraćajući se jednom prilikom iz Norveške, dok smo čekali da presjednemo na aerodromu u Kopenhagenu kolega Vinko Salopek i ja pričali smo o tome kako bi dobra ideja bila napraviti jednu sabirnu stanicu za crne vode i općenito za otpad s jedrilica i sportskih brodica koje plove Jadranom. Jer naše more nije septička jama, iako se trenutno tako koristi. Svi smo svjedoci kako je velika količina krutog i tekućeg otpada koja završva u našem moru, a veliki uzročnici toga su nautičari i izletnički brodovi. Prema dostupnim podacima, generirani otpad po plovilu je 7 litara otpadne vode dnevno i 1 kilogram krutog otpada dnevno. U 2024. godini to je bilo 22 milijuna litara otpadnih voda i 3000 tona krutog otpada – kaže Luciano Beg.

Prototip ECOcube platforme na vezu u istarskom Novigradu
Prototip ECOcube platforme na vezu u istarskom Novigradu / Izvor: Marservis

Spremnik platforme može primiti otpadne vode sa 100 jedrilica

Rezultat njihovih promišljanja je platforma ECOcube uz koju tijekom plovidbe mogu pristati brodovi i iskrcati svoj otpad u odvojene spremnike za miješani otpad, staklo, metal, plastiku i papir. Pumpama se u tankove na platformi mogu pretočiti crne vode i po potrebi nadopuniti zalihe slatke vode iz desalinizatora na platformi. Napajanje strujom je autonomno – iz vlastitog baterijskog sustava snage 30 kWh i instaliranih fotonaponskih panela snage 7kW. Platforma se za naručitelja radi modularno, u veličini od 6 x 2,5 do 12 x 5 metara. Spremnici krutog otpada imaju kapacitet po 800 litara, a spremnik crnih voda 8000 litara, uz mogućnost da se na platformu ugradi uređaj za obradu otpadne vode kapaciteta 600 litara na sat. Moguće je ugraditi i spremnik slatke vode kapaciteta 4000 litara i desalinizator kapaciteta 120 litara na sat. Materijal gradnje je NFC bio-kompozit. Platformom se upravlja daljinski, nadzire se putem GPRS modula i IOT senzora, a korisnicima je dostupna korištenjem QR koda i mobilne aplikacije.

Prezentacija korištenja ECOcube uz koji se pristaje plovilom
Prezentacija korištenja ECOcube uz koji se pristaje plovilom / Izvor: Marservis

– Na platformi ECOcube imamo 8 kontejnera za 800 litara suhog otpada, imamo sabirnik za 8000 litara crnih voda. Ako uzmemo da prosječna jedrilica ima svoj tank za crne vode od 50 do 80 litara, to znači da 100 jedrilica dnevno može svoje otpadne vode isprazniti u ovaj tank. Ako ugradimo još i uređaj za pročišćavanje onda se taj broj mnogostruko povećava – pojašnjava Beg.

Marservis je ECOcube predstavio već 2023. godine na najvećem međunarodnom sajmu opreme u nautičkoj industriji METS – Amsterdam gdje je osvojio i nagradu „DAME environmental award 2023“. Na međunarodnom sajmu tehničkih rješenja u nautičkoj industriji SEATEC – CARRARA osvojili su nagradu „QUALITEC design award 2025 – design exellence and quality of life on board“.

– Nagrada koju smo dobili u Carrari nam je posebno draga, jer predajući nam ju predsjednik žirija je rekao da se ovaj proizvod može opisati jednom rječju: „Potreban“ – veli Beg.

Luciano Beg
Luciano Beg na platformi ECOcube / Izvor: Screenshot HRT

Podrška javnog sektora ključna

Početkom rujna nastupili su i na prvom pitch natjecanju u organizaciji Hrvatske gospodarske komore „ReStart“ u kategoriji startupova te osvojili prvo mjesto i put u Japan na sastanke s potencijalnim investitorima u ožujku 2026. Na B2B dogašanju Monaco Smart&Sustainable Marina Randezvous u rujnu također su ušli u finale i dobili mogućnost prezentacije pred međunarodnom publikom.

– Imamo upite zainteresiranih kupaca iz Norveške, Malte, Turske, Grčke i Argentine, a bilo je i nešto sporadičnih upita iz Hrvatske. Komercijalizacija ovog proizvoda je složena jer ovisi o javnom sektoru, budući da potencijalni kupci nisu fizičke osobe nego većinom javne pravne osobe poput nacionalnih parkova, lučke uprave, a i marine i koncesionari u nekim uvalama i sidrištima u kojima pristaju brodovi, kojima se može odrediti obaveza za organiziraju ovakav sustav prikupljanja otpada za plovila. Naime, za sada duž naše obale i imamo i nemamo sabirnih stanica, i po mom mišljenju sistem prikupljanja otpada uopće nije dobro riješen. Ovakva platforma omogućuje jedriličaru ili nautičaru s motornim brodom da preko aplikacije dobije informaciju koja mu je sabirna platforma najbliža, pristane uz nju, skenira QR kod koji će mu otključati da iskrca otpadne vode i smeće s broda, opskrbi se pitkom vodom i krene dalje – veli Luciano Beg.

8 platformi za prikupljanje otpadnih voda i smeća s brodova na Kornatima

Konkretan projekt ponudili su za 2026. godinu za Kornate. Prezentaciju su prikladno nazvali „Prvi EU projekt samoodržive sanitarne infrastrukture iz Hrvatske“ i predstavili je ljetos na sastanku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture uz sudjelovanje predstavnika iz Ministarstva zaštite okoliša.

– Naša je ideja da se po Kornatima postavi osam platformi ECOcube na ključnim rutama: ACI marine Žut i Piškera, Telaščica, Vrulje, Opat, lavsa, Lervrnaka i Ravni Žakan. Tih osam platformi bi servisiralo jedno plovilo, hibridni katamaran kapaciteta prihvata 30.000 litara otpadnih voda i 3.000 kilograma krutog otpada. Cijena cijelog projekta za Kornati je 3 milijuna eura. Ne predlažemo na platforme ugraditi pročiščivaće otpadnih voda, nego će se odvoziti servisnim brodom, jer je riječ o osjetljivom podmorju nacionalnog parka. Eventualno se na jednoj probnoj lokaciji može postaviti platforma s pročiščivaćem pa se može pratiti kakav je utjecaj na okoliš i ovisno o tome poslije ugraditi i pročiščivaće voda na sve platforme – zaključuje Beg.

Pilot projekt postavljanja 8  ECOcube platformi na Kornatima / Izvor: Marservis
Pilot projekt postavljanja 8 ECOcube platformi na Kornatima / Izvor: Marservis

Pregovori i dogovori s ministarstvima, Nacionalnim parkom Kornati i ACI-jem tek slijede. Proizvod je zaista, kako je rečeno u Carrari, potreban.

Piše: Snježana Ivić Gerovac

*Serijal tekstova “Zaštita Jadrana” na portalu Nautička patrola objavljuje se uz potporu Agencije za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Novo

Livade posidonije, prirodne plaže i morske špilje su ekološki i biološki temelj života u Jadranu

Povećati znanje o osjetljvim morskim staništima i morskim vrstama...

BIOGRAD BOAT SHOW: Rekordni broj novih 500 plovila do 24 metra (22-26.10.2025.)

Prema najavama organizatora Biograd Boat Showa, tvrtke Ilirija d.d,...

RONIOCI ČISTE PODMORJE: „Fascinantno je kako se uvijek nađe otpad kad god se negdje zaroni!“

Mrežasta vreća za krumpire dio je opreme ronilaca kad...

Rijeka Boat Show, 25-28.9.2025.

Na gatu Karoline Riječke održat će Rijeka Boat Show...

Livade posidonije, prirodne plaže i morske špilje su ekološki i biološki temelj života u Jadranu

Povećati znanje o osjetljvim morskim staništima i morskim vrstama Jadrana bio je cilj trodnevnog treninga koji je održan u sklopu Interreg projekta ASPEH -...

ODLUČUJE SE O BUDUĆNOSTI JADRANA: Otvorena javna rasprava o Prostornom planu isključivo gospodarskog pojasa RH u Jadranskom moru

Javna rasprava o Prostornom planu isključivo gospodarskog pojasa RH u Jadranskom moru i Studije o utjecaju na okoliš tog plana otvorena je 1.9. i...

Katastrofalne promjene u dubokim vodama Južnog Jadrana: More je toplije, slanije i rjeđe nego ikad

Katastrofalne kiše proteklog četvrtka pogodile su Krk, Novi Vinodolski, Crikvenicu te osobito Umag na koji se sručila i tuča veličine oraha. U tom je...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nautička Patrola
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.