Uprkos žestokom protestu građana Splita koje podržava i opća hrvatska javnost, talijanski brod „Moby Drea“ s 250 tona opasnog azbesta ipak je danas uplovio u škver brodogradilišta „Brodosplit“. Brod dugačak 183 metra i širok 26,88 metara u ovom će se brodogradilištu riješiti pregradnih panela koji sadržavaju toksični materijal koji je u skladu sa standardima gradnje 1970-tih ugrađivan u pregradne panela iz protupožarnih razloga.
Još nije uklonjen sav azbest zaostao iza tvornice Salonit
U međuvremenu je utvrđeno da je azbest opasan po ljudsko zdravlje, pa je zabranjen za korištenje. Zabrana je u Europskoj uniji na snazi od 2005., a u Hrvatskoj od 2006. godine. Namjera da se upravo u brodogradilištu u Splitu iskrca ovoliko velika količina azbesta izazvala je ogroman otpor u gradu koji se još nije oporavio od onečišćenja azbestom zaostalo od tvornice abzestocementnih proizvoda „Salonit“ u Vranjicu. Tvornica je otišla u stečaj prije 20 godina. I dalje je među bivšim zaposlenicima i stanovnicima okolnog područja povećan pobol od raka pluća, a još uvijek nije uklonjen zaostali azbest na tvorničkom i okolnom području. Posebno je zabrinjavajuće područje nasuprot tvornice – plaža Kosnice. Onečišćena je azbestom, pa se čak nakon nevremena u šljunku nalaze i komadići azbestnih ploča, a koristi se kao javna pošljunčana plaža s tuševima.
Građani su na vijest o iskrcavanju 350 tona azbestnog materijala protestirali ispred „Brodosplita“, osnovana je i Građanska inicijativa Zdravi Split koja je za sutra najavila prosvjed ispred Banovine“. Građani koji imaju brodice spremaju se i formirati kordon ispred škvera „Brodosplita“ kojim će spriječiti uplovljavanje „Moby Drea“ u Split.
Aktivisti građanske inicijative poručuju parolama i izjavama da Split ne može primiti tuđi otpad i smeće jer nije deponij. Jedna od organizatorica prosvjeda, Dijana Stella Limić novinarima je obrazložila strahove građana Splita.
„U Vranjicu kod Splita, gdje je nekada bila tvornica azbesta Salonit, od pet smrtnih slučajeva četiri su posljedica azbestoze“, rekla je Limić: „Rečeno je da postoji tvrtka koja će kontrolirati sav rad s azbestom i koncesionar. No građani ne znaju koja je to tvrtka i koncesionar, niti tko ih je angažirao, niti odakle su došli. Ako je taj koncesionar toliko dobar i garantira da će 250 tona azbesta doista biti zbrinuto, a da se ne ugrozi zdravlje Splićana, zašto nije bio u stanju ukloniti opasan azbest iz Salonita koji još uvijek leti po zraku“.

Brodosplit obećaje da će uklanjanje i zbrinjavanje azbesta biti besprijekorno
Iz „Brodosplita“ su se oglasili sljedećim priopćenjem:
„Azbest koji se nalazi na brodu ugrađen je unutar tzv. sendvič-panela. Riječ je o materijalu u kojem je azbest čvrsto zatvoren između dva metalna sloja, debljine 2 cm. Takva konstrukcija onemogućuje slobodno ispuštanje čestica u okoliš, sve dok se paneli ne oštete ili mehanički obrađuju (npr. rezanjem, bušenjem ili lomljenjem):
Napominjeno da se takve radnje neće izvoditi – paneli će se isključivo skidati, omatati i predavati ovlaštenoj tvrtki na zbrinjavanje.
Važno je naglasiti da se ne radi o tzv. „slobodnom“ azbestu oji bi se nekontrolirano širio zrakom, već o fiksiranom, kompaktnom materijalu koji ne predstavlja neposredan zdravstveni rizik u svojem postojećem stanju.
U potpunosti smo svjesni ozbiljnosti izlaganja azbestu. Čak i minimalna količina udahnutih čestica može dugoročno ostati u plućima, zbog čega su na snazi stroge sigurnosne i zakonske mjere koje ćemo dosljedno i bez iznimke provoditi.
Svi radovi koji uključuju uklanjanje ili demontažupanela izvodit će se isključivo od strane obučenih radnika za rad s opasnim tvarima, u zaštitnoj opremi za jednokratnu uporabu, uz nadzor ovlaštenih stručnjaka i uz pridržavanje svih propisa o zaštiti na radu i zaštiti okoliša.
Sigurnost radnika i svih osoba koje borave na ili u blizini broda naš je apsolutni prioritet.“
Toksikolog Plavšić: Zašto da trujemo svoju zemlju tuđim otpadom?
Talijanski trajekt „Moby Drea“ brod je star oko 50 godina, s kapacitetom prijevoza do 1900 putnika i s 1000 četvornih metara garažnog prostora za vozila. Zbog starosti je Moby Drea izbačen iz upotrebe krajem 2021. godine. Vlasnik broda odlučio ga je obnoviti u turskom brodogradilištu, ali tamo su odbili posao uklanjanja azbestnih ploča s broda. Čini se da se taj posao koji uključuje i rukovanje opasnim otpadom i njegovo adekvatno zbrinjavanje nije htio preuzeti nitko drugi osim „Brodosplita“.
U javnosti su se oglasili i stručnjaci, poput toksikologa Franje Plavšića koji je zaključio: „Nisam oduševljen time da se to kod nas radi bez obzira na to što se može relativno dobro odraditi. Ali zašto bismo mi opterećivali naše krajeve azbestom. Nikada ne znate što se može dogoditi. Ako to bude dobro napravljeno, priznajem da je mala šansa da može škoditi bilo kome. Svejedno mi se ne sviđa ta ideja da mi postajemo mjesto prihvaćanja tuđeg otpada. Nikada ne znate što se s tim može dogoditi.“
Prema brojnim aferama oko zbrinjavama opasnog otpada u Hrvatskoj nemamo razloga vjerovati da bi postupanje s ovim otpadom bilo pravilno zbrinjavanje koje neće ugroziti okoliš. A i ako se može zbrinuti, zašto bi se takav otpad nalazio na području Hrvatske, a čista priroda su adut od kojeg kroz turizam i živimo.
Autor: Mladen Gerovac
*Serijal tekstova “Zaštita Jadrana” na portalu Nautička patrola objavljuje se uz potporu Agencije za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
