Aktualno

CENTAR MARITIMNE BAŠTINE U KRKU: Čudesan svijet Željka Skomeršića

O Željku Skomeršiću i njegovom osobitom doprinosu čuvanju pomorske...

JELSA: Predstavljanje svježih maslinovih ulja u kušaonici Seca u Gdinju

Predstavljanje svježih maslinovih ulja s područja općine Jelsa uz...

40. RIJEKA BOAT SHOW: Glavna zvijezda sajma brodica škvera Brnabić s Raba

Na starome mjestu, na Gatu Karoline Riječke u tijeku...

ACI CUP MATCH RACE Stjecište svjetske jedriličarske elite i prateće ekskluzivne klijentele

Nastavljajući plan oplemenjivanja svoje djelatnosti, ACI početkom 1987. osniva svoj jedriličarski klub, današnji Yacht Club Croatia, čiji je cilj promocija i popularizacija jedrenja. Odmah pristupa i ostvarenju najznačajnijeg zajedničkog projekta, pokretanju ACI Cup Match Racea, za koji je već prethodno obavio informacijske i animacijske pripreme. Tako već u travnju te iste 1987. godine kreće prvi ACI Cup Match Race. Domaćin je Rovinj, s vjetrovitim regatnim poljem pod jedinstvenim crkvenim tornjem s blistavim kipom svete Eufemije na vrhu. I primjerenim hotelom Park iznad marine za smještaj i skipera i posada, i novinara, i gostiju. Uskoro će to biti jedno od najpoželjnijih borilišta najvećih jedriličarskih gladijatora svijeta, a Rovinj će postati stjecište svjetske jedriličarske elite.

Barbierijeva verzija America’s Cupa

Veljko Barbieri imao je čvrstu viziju organizacije ACI Cup Match Racea. Oslanjalo se to ponajprije na sjajne uvjete za razvoj nautičkog turizma: prelijepo hrvatsko more, marine, vezovi i prateći sadržaji, u koje spadaju zabavni i sportski život, a u sklopu toga je i organizacija regata. A zašto je baš dvoboj jedrenje, odnosno match race? Zato što je atraktivni i slavni America’s Cup toliko popularizirao match race da se u svijetu sve više vrhunskih profesionalnih skipera počelo baviti tom vrstom natjecanja.

A ideja o ACI Match Raceu, kaže Barbieri, rodila se u jednom razgovoru s dva glasovita talijanska jedriličara: Sandrom Bertom Ceronijem i Cinom Riccijem, skiperom i menadžerom America’s Cupa 1983, na kojem su se prvi puta pojavili i Talijani s poznatim brodom Azzurra. Za dolazak skipera na prvi ACI Cup 1987. bilo je odlučujuće najprije to što su svi ti poznati match raceri već čuli za ACI i zbivanja u Jadranu, a uz to je slavni skiper Azzure Cino Ricci osobno razgovarao s njima i predstavio im ACI-jev program.

Prvi sponzor Roberta di Camerino sa 100.000 dolara

Prvi ACI Cup Match Race organiziran je u travnju 1987. u Rovinju, pred sam početak sezone, kada je sigurno da ima vjetra. Generalni sponzor bila je već mnogo puta u ovoj knjizi spominjana i isto tako slavna Roberta di Camerino, koja je priložila sto tisuća dolara. Budući da je ACI već tada postao poznat kao sustav i biznis koji je uspio, interes u sponzoriranju regate našle su i mnoge domaće tvrtke, među njima i Tvornica duhana Rovinj, koja će kasnije – nakon Roberte i Grassetta, ACI-jeva novog partnera u izgradnji marina – postati generalni sponzor ACI Cupa.

Tako je ACI Cup Match Race postao prvorazredno jedriličarsko sportsko natjecanje s najvećim svjetskim imenima, koja privlače novinare iz cijeloga svijeta, a samim time i ekskluzivne goste, koji su željeli doživjeti uzbuđenje natjecanja svjetske jedriličarske elite.

ACI prate europske i svjetske televizije

Nakon tog početka Veljko Barbieri će ocijeniti:

– Prvi Match Race doživio je velik uspjeh, možda veći u Europi nego u našoj zemlji, gdje mnogi nisu razumjeli što mi to uopće organiziramo. Naknadno su naši novinari, provjerom imena koja su sudjelovala na regati, shvatili koga smo doveli – najveće jedriličare svijeta. Televizija je otpočetka shvatila važnost Match Racea i dnevno prenosila događanja s natjecanja, čime se dodatno populariziralo ACI. Istodobno su nas pratile europske i svjetske televizije, specijalizirane za sport i jedriličarstvo, poput Eurosporta. Za reklamu je ACI-ja to bilo izvanredno značajno, budući da je dobar dio europskih nautičara za nas doznao upravo preko Match Racea – zaključuje Barbieri.

Prvi ACY Cup – posada pobjednika Harolda Cudmorea s trofejem, Rovinj 1987. / Foto: ACI
Prvi ACI Cup – posada pobjednika Harolda Cudmorea s trofejem, Rovinj 1987. / Foto: ACI

Sudionici prva tri Cupa

Na prva tri ACI Cupa nastupili su:

Prvi ACI Cup – 1987.

1.              Harold Cudmore (Velika Britanija) 8 pobjeda, 2. Pelle Peterson (Švedska), 3. Dušan Puh (Slovenija) po 6, 4. Hubert Raudaschi (Austrija) 5, 5. Pierre Fehlmann (Švicarska), 6. Achim Griese (SR Njemačka), 7. Alexander Hagen (SR Njemačka), 8. Mauro Pelaschier (Italija) po 4, 9. Michel Teweles (Francuska), 10. Sandro Berti Ceroni (Italija) po 2 boda.

Drugi ACI Cup – 1988.

1.              Chris Dickson (Novi Zeland) 9 pobjeda, 2. Harold Cudmore (Velika Britanija) 7, 3. Peter Gilmour (Australija), 4. Dušan Puh (Slovenija), 5. Tomasso Chieffi (Italija) po 6, 6. Pelle Peterson (Švedska) 5, 7. Achim Griese (SR Njemačka) 3, 8. Tim Law (Velika Britanija) 2, 9. Zvonimir Bezić (Hrvatska) 1, 10. Walter Passagger (Austrija) 0 pobjeda

Veljko Barbieri i Paul Cayard, 1990. godine / Foto: ACI
Veljko Barbieri i Paul Cayard, 1990. godine / Foto: ACI

Treći ACI Cup – 1989.

1.              Paul Cayard (SAD) 8 pobjeda, 2. Chris Dickson (Novi Zeland) 7, 3. Tommaso Chieffi (Italija) 6, 4. Harold Cudmore (Velika Britanija), 5. Marc Pajot (Francuska), 6. Hubert Raudasch (Austrija) po 5, 7. Achim Griese (SR Njemačka), 8. Valdemar Bandolowski (Danska) po 3, 9. Dušan Puh (Slovenija) 2, 10. Sergej Borodinov (SSSR) 1 bod

Dio svojeg svjedočenja o postanku ACI-ja upravo o tom, očito, prijelomnom vremenu ACI Cupa posvetio je i tadašnji direktor marketinga ACI-ja Edvin Jurin, koji kaže:

“Pravi i željeni obris ACI Cup Match Race zadobio je 1989. i nadalje 1990. jedrilicama tipa Bianca, potpuno razvijenom strukturom organizacije podijeljene u dvije temeljne formacije – Grupu more (šef Nenad Bukvić) i Grupu kopno (šef moja malenkost), vlastitom transfer službom u suradnji s ondašnjim Kompass rent-a-carom, koji nam je dostavio tadašnje automobile Espace, kojima su naši vozači dočekivali skipere u zrakoplovnim lukama od Trsta, Venecije i Frankfurta do Ljubljane i Zagreba, velikim press-uredom u kongresnoj sali hotela Park, posebnim TV centrom u hotelu Eden (zbog toga što je omogućavao videolink s TV Zagrebom), helikopterom stacioniranim u Rovinju (valjalo je osigurati posebno čuvanje noću i danju), dnevnim polusatnim emisijama za područje cijele bivše države, izložbenim štandovima naših dobavljača u ACI-jevim duty free shopovima, degustacijama i prezentacijama, posebno u tu svrhu otvorenim disco clubom (koji je vodio DJ kojeg je ACI unajmio iz Rijeke) te završnom svečanom podjelom u tadašnjem zabavnom centru Monvi.”

„Commodore“ Veljko Barbieri predaje trofej Chrisu Dicksonu, pobjedniku 2. ACY Cupa / Foto: ACI
„Commodore“ Veljko Barbieri predaje trofej Chrisu Dicksonu, pobjedniku 2. ACY Cupa / Foto: ACI

Ukupan prihod Cupa – 450.000 dolara

“U organizaciji ACI Cupa sudjelovali su ACI-jevi vrhunski djelatnici iz svih regionalnih područja i marina. Čak štoviše, sudjelovati u organizaciji ove manifestacije smatralo se nekom vrstom prestiža”, nastavlja Jurin:

“I jedan poslovno marketinški kuriozitet. Te 1989. sponzorskom podrškom svih koji su s nama bili u bilo kakvom poslovnom odnosu – od tvrtke Grassetto iz grupacije Ligresti, koja je investirala po modelu joint venture u dvije nove marine u Korčuli i Ičićima, tadašnjeg proizvođača kave, tvrtke Caffè Ruffo, dobitnika nagrade Zlatno zrno za najbolju kavu u Italiji, FEDI-ja i San Stefana, proizvođača sportske modne konfekcije do multinacionalnog proizvođača cigareta Philipa Morrisa s brandom Merit za nautičare – ostvarili smo ukupan prihod oko 450 tisuća dolara. Po odbitku svih materijalnih troškova regate ostala nam je pozitivna financijska razlika od 50 tisuća dolara.”

Svoj značajan pokroviteljski obol dali su, među ostalima, i domaće tvrtke – tadašnja rovinjska hotelijerska tvrtka Jadranturist, a danas Maistra, slovenski proizvođač vina i bezalkoholnih pića Slovin, Teina iz Osijeka, Kompas Hertz iz Ljubljane te domaće predstavništvo EI Honeywella, koje je programski i kompjutorima pratilo natjecanje.

Sto trideset novinara

“U Rovinj je pristiglo čak 130 novinara specijaliziranih nautičkih i turističkih časopisa i medija. Uz mnogobrojnu tehničku, snimateljsku i novinarsku ekipu TV Zagreb, tu su bile i televizijske ekipe talijanskog RAI-ja i tada izuzetno popularnog Tele Monte Carla. U Rovinj je došao i Harold Lane, predsjednik World Match Racing Conferencea, koji je postao, kako su izvještavali strani i domaći novinari, svojevrstan svjetski jedriličarski putujući cirkus poput Formule 1. Primjera radi, prva regata match race održana je te 1989. u Hong Kongu, ACI Cup Match Race bio je četvrti po redu, potom je u Europi, i to u Engleskoj, uslijedilo još samo jedno izdanje, a deveta, posljednja regata odvijala se u Japanu u sklopu Nippon Cupa”, opisuje 3. ACI Cup Match Race Edvin Jurin.

Predsjednik World Match Racing Conferencea Harold Lane i Veljko Barbieri, Rovinj 1989.
Predsjednik World Match Racing Conferencea Harold Lane i Veljko Barbieri, Rovinj 1989. / Foto: ACI

ACI cup: „Korak do savršenstva“

Harold Lane, predsjednik World Match Racing Conferencea, kao službeni promatrač izjavljuje novinarima:

“S velikom smo pažnjom pratili prve dvije ACI-jeve regate. Već nakon druge naša članica Eillen Caulcutt poslala je izvještaj koji nas je ponukao da ACI- ju podarimo naziv regate za Svjetski kup. I zaista nismo promašili, moj me je boravak ovdje uvjerio u to. Impresionirala me je organizacija, rad regatnog odbora, koji je bio kao sat, veliki broj majstora ovog sporta koje ste doveli, a Rovinj, Rovinj je bombon od grada. Također velik broj novinara koji je pratio natjecanje više me je nego iznenadio… Ovo što sam ovdje vidio korak je do savršenstva.”

Veliki favorit, Novozelanđanin Chris Dickson, koji je u finalu imao loš dan te ga je nadjedrio Paul Cayard, također je oduševljen te kaže:

“Da bi jedna regata uspjela, potrebno je pet bitnih elemenata. Prvo, odlična organizacija u kojoj ne smije ništa nedostajati. Zatim jaki sponzori. Treće, dobro medijsko praćenje. Četvrto, objektivan i stručan regatni odbor. Peto, najmanje četiri vrhunska jedriličara. Vi ste u prekrasnom gradu Rovinju sve to uspjeli objediniti i zato je ova vaša regata – svjetska priredba na najvišem nivou.”

Tako ACI i Rovinj već tada stječu svjetske poene da im se povjeri organizacija Svjetskog prvenstva u dvoboj jedrenju.

Tomislav Bašić i hrvatska posada

Zaredali su iz godine u godinu ACI Cupovi, na kojima nastupaju svjetske legende jedrenja: Paul Cayard, Peter Gilmour, Chris Dickson, Chris Law, Tommaso Chieffi, Roy Heiner, Magnus Holmberg, Markus Wieser…

Daljnjim tijekom održavanja ACI Cup Match Racea u prvi plan izbijaju i naši jedriličari – Tomislav Bašić i njegova posada u kojoj su bili: Tonći Antunović, Darko Šupuk, Stjepan Vitaljić i Ognjen Uljević, kao članovi Match Race Teama opatijskog Yacht Cluba Croatia i ACI-ja. Postizali su izvrsne rezultate te je preko Tomislava Bašića i hrvatsko match race jedrenje počelo visoko kotirati na ISAF- ovim ranking ljestvicama.

Odlaskom Veljka Barbierija ACI Cup oduzet je Rovinju, pa je prema osobnim interesima moćnih pojedinaca najprije prebačen u Dubrovnik, a zatim u Split, s epizodom Umaga. Veljko Barbieri u svojim će memoarima zamjeriti Rovinju što se nije odupro takvoj „nekorektnoj odluci“, koja se temeljila na „netočnoj konstataciji da Rovinj nikad nije prihvatio ni podržao Match Race“. No Rovinj je 2006. godine stjecajem okolnosti dobio šansu da ponovno organizira ACI Cup Match Race, kao u ona dobra stara vremena. I dao je sve od sebe. Bio je to 20. – jubilarni Cup.

Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI

„Dijete se vratilo kući“

Svečano otvorenje u Rovinju počelo je pojedinačnim predstavljanjem svih skipera i posada, pozdravnim govorima te nastupima riječke ženske klape Luka i rovinjskog Le Mondea.

U ime organizatora ACI-ja i Yacht Cluba Croatia direktor ACI-ja Ante Violić podsjetio je kako je „upravo na ovom mjestu prije dvadeset godina rođena ova danas svjetski poznata regata, čiji je generalni pokrovitelj Adris grupa zaslužan da se nakon punih deset godina regata vratila kući u Rovinj“.

Jedan od najvjernijih sudionika ACI Cupa i njegov peterostruki pobjednik Peter Gilmour kazao je kako se na ovoj regati uvijek osjećao odlično te da je gostoljubivost domaćina poznata među skiperima diljem svijeta.

Jubilarni 20. ACI Match Race Cup svečano je otvorio gradonačelnik Rovinja Giovanni Sponza, koji je, među ostalim, kazao: „Dijete nam se vratilo kući!“

Pobijedila je švedska posada s mladim skiperom Johniejem Berntssonom, drugi su bili Francuzi koje je predvodio Mathieu Richard, a treće je mjesto zauzeo doajen ACI Cup Match Racea Peter Gilmour. Četvrti je bio Talijan Paolo Ciano sa svojom posadom, a domaći natjecatelj Dario Kliba s hrvatskom je posadom zauzeo deveto mjesto.

Mladi Johnie Berntsson bio je presretan. Bila mu je to prva pobjeda na svjetskom Touru. Kazao je da se nije nadao ovako visokom plasmanu i da će ovu pobjedu i Rovinj pamtiti čitav život. Proslavio je to skokom u more i slavljeničkim kupanjem.

Peter Gilmour na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI
Peter Gilmour na 20. ACI Cup Match Raceu u Rovinju, 2006. / Foto: ACI

Kraj

Sve u svemu, bio je to sjajan ACI Cup, dostojan one prve serije kada je stekao svjetsku slavu. No pritisci su bili preteški, pa je Cup iduće godine vraćen u Split. Iz godine u godinu njegov je naboj slabio. U međuvremenu je i koncepcijski pomiješan s flotnom regatom, što je najavljivalo njegov kraj. Izostala su svjetska jedriličarska imena. Tako se na kalendaru regata match racea International Sailing Federation za 2013. godinu, uz najavu da će se ACI Match Race Cup održati u Splitu od 17. do 21. rujna 2013, pojavila oznaka – cancelled. Otkazan. Definitivno.

Svi pobjednici

International Sailing Federation na svojoj će listi World Rankings objaviti da je na inaugural eventu 1987. u Rovinju pobijedio irski skiper Harold Cudmore, a da je Australac Peter Gilmour ukupni pobjednik cijele 25 godišnje serije, jer je bio najbolji na pet ACI Cup Match Racea: 1993, 1994, 1995, 1997. i 2005. godine.

Prema ISAF-u, cijela lista pobjednika ACI Cup Match Racea izgleda ovako:

  • 1987. – Harold Cudmore (IRL)
  • 1988. – Chris Dickson (NZL)
  • 1989. – Paul Cayard (USA)
  • 1990. – Paul Cayard (USA)
  • 1991. – Russell Coutts (NZL)
  • 1992. – Chris Dickson (NZL)
  • 1993. – Peter Gilmour (AUS)
  • 1994. – Peter Gilmour (AUS)
  • 1995. – Peter Gilmour (AUS)
  • 1996. – Russell Coutts (NZL)
  • 1997. – Peter Gilmour (AUS)
  • 1998. – Andy Beadsworth (GBR)
  • 1999. – Sten Mohr (DEN)
  • 2000. – Dean Barker (NZL)
  • 2001. – Dean Barker (NZL)
  • 2002. – Philippe Presti (FRA)
  • 2003. – Jesper Radich (DEN)
  • 2004. – Bertrand Pacé (FRA)
  • 2005. – Peter Gilmour (AUS)
  • 2006. – Johnie Berntsson (SWE)
  • 2007. – Paolo Cian (ITA)
  • 2008. – Paolo Cian (ITA)
  • 2009. – Roberto Ferrarese (ITA)
  • 2010. – Mate Arapov (CRO)
  • 2011. – Tomislav Bašić (CRO)
  • 2012. – Tomislav Bašić (CRO)

Kada riječ o ACI Match Raceu, sadržaji se u ovoj mojoj ACI monografiji isprepliću, pa svakako ovom sada rečenom treba dodati svjedočenja: Nenada Bukvića, Đorđa Pantovića, Josipa Vehovca, Lea Kureta, Silvane Stiglić i Gracie Krainer. I meni je osobno ACI Cup pomogao da upoznam svjetske match racere. Posebno Russela Couttsa, yachtsmana s Novog Zelanda, dobitnika olimpijskog zlata i trostrukog pobjednika Americas Cupa. S Russelom sam se zbližio i družio i na Novom Zelandu i kasnije u Švicarskoj, tako da sam mogao dobiti ekskluzivni intervju u sklopu svakog njegovog svjetskog jedriličarskog nastupa.

Pobjednik Russel Coutts i Veljko Barbieri, 1991. godine / Foto: Mladen Gerovac
Pobjednik Russel Coutts i Veljko Barbieri, 1991. godine / Foto: Mladen Gerovac

Novo

Zlatno sidro 2023: MARINA FUNTANA – Svaki gost se ovdje osjeća kao doma

Voljom nautičara, koji su ispunili anketni upitnik objavljen na...

CENTAR MARITIMNE BAŠTINE U KRKU: Čudesan svijet Željka Skomeršića

O Željku Skomeršiću i njegovom osobitom doprinosu čuvanju pomorske...

JELSA: Predstavljanje svježih maslinovih ulja u kušaonici Seca u Gdinju

Predstavljanje svježih maslinovih ulja s područja općine Jelsa uz...

40. RIJEKA BOAT SHOW: Glavna zvijezda sajma brodica škvera Brnabić s Raba

Na starome mjestu, na Gatu Karoline Riječke u tijeku...

Zlatno sidro 2023: MARINA FUNTANA – Svaki gost se ovdje osjeća kao doma

Voljom nautičara, koji su ispunili anketni upitnik objavljen na hrvatskom, engleskom, njemačkom, talijanskom i slovenskom jeziku na našem portalu Nautička patrola, evo nas ponovo u...

DOBA NAUTIČKOG BLAGOSTANJA: ACI standard vrhunske hrane i dobre zabave

Nautičarski Belle Epoque što su ga stvorile ACI-jeve marine zavladao je 1980-tih cijelim Jadranom i na kopnu i na otocima. Pa i u marinama...

Splitski festival jedrenja: Kalendar regata – Boboviška, Mala Mrduja, Mrduja i Viška

U sklopu obilježavanja svoje 100. obljetnice djelovanja Jedriličarski klub Labud organizira Splitski festival jedrenja, koji traje punih mjesec dana, od 21. do 20. 10....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here