Aktualno

BETINA: Ženska veslačka regata “Dlan&Veslo” i velika mjesna fešta uz Dan brganja, 4. 8. 2024.

Dan brganja poznata je betinska fešta u čast posebnoj...

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo nagradu „Joža Horvat“ za najbolje putopise

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo je književnu nagradu „Joža Horvat“...

MITAN MARINA: Modna revija “Mitan fashion show”, 25. 7. 2024.

Nakon što se prošlog tjedna u Mitan Marini u...

Hrvati osvojili najveći nautički sajam u Europi

Nije ih omeo ni uragan koji je prije dva tjedna pomeo sjevernu Njemačku. Nije ih zaustavio ni snijeg koji je tjedan dana kasnije zatrpao austrijske i njemačke ceste i aerodrome. Hrvati su, u odnosu na broj stanovnika sasvim pouzdano najbrojniji strani izlagači i posjetitelji na ovogodišnjem 38. “Bootu”, najvećem kopnenom nautičkom sajmu u Europi, a neki tvrde – i na svijetu. Prvih dana nove godine najčešće pitanje u našem nautičkom svijetu bilo je: “Ideš li u Düsseldorf?”

Koliko ih je doista došlo u Düsseldorf u ovih desetak dana sajma koji završava danas, najbolje se vidjelo na štandu splitskog AD Boatsa čija je jedrilica Salona 37 proglašena Europskom jahtom godine. Svi su došli čestitati pobjednicima. Bila je to prava procesija hrvatskih izlagača i posjetitelja. Onih koji su doputovali iz Hrvatske i onih koji ovdje žive i rade u ovdašnjim nautičkim i turističkim tvrtkama i predstavništvima. Prije nekoliko smo godina izvijestili da je nautički sajam u Genovi postao prirodno odredište hrvatskih nautičara, i onih koji žive od toga i onih koji žive za to. Možda to još uvijek i jest po mediteranskoj pripadnosti, ali prirodno odredište za one koji žive od nautike sada je u najvećoj mjeri postao Düsseldorf. Nismo uspjeli posjetiti sva mjesta na kojima izlažu Hrvati. Bilo je tu još samostalnih i mješovitih čartera, škola ronjenja, brokera i dilera. Od ukupno 1644 izlagača na ovogodišnjem sajmu 650 ih je iz inozemstva. A koliko je među njima bilo hrvatskih i onih u kojima rade Hrvati, i zašto su došli upravo ovamo, neka u ovoj priči oni sami govore o tome.

Što se posjetitelja tiče, hrvatski se jezik čuo na svakom koraku. Bilo je tu i ozbiljnih kupaca. Iz prikrajka smo svjedočili ozbiljnom dogovoru jednog našeg sredovječnog gospodina, koji je na sajam došao sa sinom i čvrstom voljom da kupi jahtu. Razgovor se vodio o jahti vrijednoj 450.000 eura.

Goran Bralić, direktor AD Boatsa: “Presretni smo što je naša Salona 37 proglašena Europskom jahtom godine”

Ad Boats je na sajam u Dusseldorfu doveo dva broda. Salonu 37  koja je ovdje na prvog dana sajma ponosno ponijela naslov European Yacht of the Year, i Salonu 42, svoj najnoviji brod, ovdje prvi put predstavljen urbi et orbi – s natpisom na pramcu koji uvijek privlači svakog posjetitelja svakog sajma brodova: World premiere – Svjetska premijera. Na štandu smo zatekli sajamsku posadu proizvođača slavljeničkog broda – AD Boatsa iz Solina kraj Splita, predvođenu direktorom Goranom Bralićem.

– Znali smo da je naš brod nominiran i da dobro prolazi na testovima za to najveće priznanje u svijetu jahti na jedra i da smo ušli u “finale” – među četiri najbolje u kategoriji od 10 do 12 metara dužine. Bile su to Jeanneau Sun Odyssey 39DS, Malo®37, Winner 1010 i C&C 115. Najviše sam se plašio Jeanneau, vidio sam ga prošle godine na nautičkom festivalu u Cannesu, obišao sam ga i izvana i iznutra, i znao sam da nam je to glavni konkurent. Tim više što pripada moćnoj Beneteau – Jeannneau grupaciji – priča nam nasmijani Goran Bralić, okružen jednako oduševljenim suradnicima i Ad Boatsovim dilerima iz ovoga dijela svijeta – Njemačke, Nizozemske, Danske, Italije…

U čemu je tajna uspjeha Salone 37?

– Prije svega, objašnjava direktor Goran Bralić, to je njezina iznimna čvrstoća. Jedini u svijetu pri gradnji koristimo takozvanu inox-rešetku, strukturno ojačanje koje preuzima sve sile što djeluju na jahtu pod punim jedrima. Dizajnom trupa i odnosom težine i površine jedara, dobili smo odličan performance – cruiser. Palubna oprema je od vrhunskih svjetskih proizvođača: Harken, Lewmar, Sparcraft… Što se tiče jedara, moguće su sve opcije – prema želji naručitelja. Također, postigli smo neobičnu prostranost za dužinu broda od 37 stopa: veliki otvoreni kokpit,  prostrani salon, moderno opremljena i funkcionalna kuhinja, dvije kabine i vlasničkoj i tri u čarter varijanti, s jednom ili dvije toalet-tuš kabine. I sve s mnoštvom pretinaca, ormarića, ladica, pretinaca, spremišta…Presretni smo i ponosni što smo dobili ovo visoko priznanje. Svi su nam došli čestitati – kaže direktor Bralić.

Dok smo razgovarali o još vrućoj nagradi, prišao nam je nizozemski zastupnik Ad Boatsa i obavijestio nas kako su Salonu 42 upravo razgledali novinari nizozemskog nautičkog magazina Waterkampion, jednog od jedanaest najtiražnijih europskih nautičkih magazina – članova žirija Europske jahte godine i najavili da će ju nominirati za jahtu godine 2008. 

Štrok, Blagaić, Prgin i Knego: Ekskluzivni čarter: Jadran – Karibi

U paviljonima 6, 7 i 7a smjestio se posebno otmjen svijet. Tu su velike u skupe mega jahte, i oni koji pripadaju tom visokom staležu. U paviljonu 7 je i poseban prostor za druženje i poslovne dogovore ljudi iz tog svijeta: “Super yacht lounge”. Pred ulazom stoji prometni znak s prekriženom kamerom: Zabranjeno slikanje. Kao kod tajnih vojnih objekata. Naravno, ovdje se radi o čuvanju privatnosti bogatih i slavnih.

U tom okruženju prvi je puta na sajmu svoje usluge ponudila tvrtka što su je još u Genovi najavili hotelijer sa pet zvjezdica Goran Štrok i vlasnik splitskog Croatia Boat showa Vice Blagajić. Radi se o tvrtki “Croatian Caribbean Yacht Charter”, koja iznajmljuje velike reprezentativne jahte s posadom za krstarenje Jadranom i Karibima. To su jahte marke Sunseeker, Ferretti, Tecnomar, Maiora, Navetta, Fairline, Broward i Atlantis duge između 16 i 35 metara, čiji all inclusive najam stoji između 9.500 i 125.000 eura tjedno. U tom poslu ätroku i Blagajiću pridružili su se još dvojica uspješnih hrvatskih nautičkih poduzetnika: Goran Prgin i Mario Knego. Goran Prgin u istom paviljonu nastupa i sa svojom tvrtkom NCP äibenik, gdje nudi obnovu i servis mega jahti, usluge marine i čarter. 

U blizini je i izložbeni prostor pulskog Heliyachta. Daleko su ona veličanstvena vremena kada je susjednim mega-jaht halom dominirala istarska mega-ljepotica među jahtama pod jedrima slavna Dat Helja. Ljepota je ocvala, a sada su ovdje tragovi te slave. Predstavnici Helija se trude i rade. Vidi se to i po maketama brodova koje su izložili i po zauzetosti razgovorima što ih vode – nema se vremena za časkanje za novine.

Drettman: Hrvatice predstavljaju mega-jahte

A u “Dat Heljinom”  6. paviljonu čija slava ne prolazi već raste, ove je godine smješteno 70-ak brodova između 20 i 30 metara, s cijenom između dva i 20 milijuna eura. Ove godine ovdje dominira domaći mega-yachtsman Drettman sa suprugom, odnosno njihova obiteljska tvrtka sa svojom raskošnom linijom mega jahti poznatim Eleganceima. Usred paviljona blistalo je čak šest tih plovećih palača, među kojima je bio najveći Elegance 90 Mega, dug 27,40 metara, s enormno velikim fly bridgeom. No, najviše divljenja izaziva metar kraći Bandido, izuzetno raskošna super jahta moćnog crvenog trupa na tri kata, kojoj je tu priređena grandiozna svjetska premijera. Ovdje treba reći da je i glasnogovornica tvrtke Drettman naše gore list – Irena Mamić, kao i naša domaćica Gabriela Matić, koja nam je pokazala  sve tajne raskošnog Bandida. Gabriela je inače office manager tvrtke Elegance Yachts Croatia, odnosno zastupstva Elegancea za Hrvatsku, sa sjedištem u marini Frapa u Rogoznici.

Veljko Haggia, Reful iz Hudog Bitka: Ponude dilera od Rusije do Filipina

Među najsretnijim Hrvatima na sajmu bili su predstavnici tvrtke Reful Marine uz Hudog Bitka kraj Zagreba i velikim novim pogonom u Gornjoj Čemernici kod Gvozda, koji su prvi put došli na sajam i to s pet metarskim čamcem s motorom od 50 konja. To je ozbiljna tvrtka koja već niz godina proizvodi i dobro prodaje lijepa plovila do 7 metara dužine, ali je prvi korak preko granice, i to na najveći sajam, učinjen sa strepnjom. No, već prvih dana strepnja se pretvorila u oduševljenje. Direktor tvrtke Veljko Haggia pokazuje nam bilježnicu punu ponuda dilera za prodaju njihove brodice – desetak njemačkih tvrtki, nekoliko francuskih, zatim Nizozemci, Englezi, Talijani, äpanjolci, Austrijanci Belgijanci, Danci, Grci, Rumunji, pa čak i Rusi i Filipinci. Sada treba stati na loptu i dati im uvjete,

-Ovaj model brodice Reful 490 Open smo već prije proizvodili, ali smo ovome dali talijanski štih: “Bella figura, bella pitura”, i pogodili smo – otkriva tajnu uspjeha Veljko Haggija, kojem ovdje na sajmu pomažu gazdin sin Zvonimir Marković i penzioner Branko Grahor, koji zna njemački.

Romano Pičuljan: “Nagrada Saloni 37 sve nas je gurnula naprijed”

Pičuljan je jednakom majstorijom, sa smislom za lijepo i funkcionalno kojim gradi svoje brodove, osmislio i izradio i sajamski izložbeni prostor. Malo je reći da njihov štand na dusseldorfskom sajmu izgleda reprezentativno – djeluje impozantno, čak glamurozno. U šali smo komentirali da je u pet godina izlaganja na sajmovima u Genovi, Hamburgu i Dusseldorfu, sada dogurao do šeste stepenice. Jer upravo toliko se treba popeti do promotivnog pulta i do mjesta gdje se mogu razgledati njegovi poznati Rab 830 i Rab 720 nove generacije. I spustiti se do suprotne strane kamo mogu samo odabrani – kupci, suradnici i prijatelji.

– Sajam je mjesto gdje se nalazimo s našima. Važno je da smo povezani i da možemo konkurirati najboljima. Nagrada Saloni 37 sve nas je gurnula naprijed – kaže Romano Pičuljan.

Romanov suradnik Nenad Andrić nam objašnjava što je ovdje novo: Rab 830 dobio je novi motor, Volkswagen V6-225 s common railom, to je ujedno i promocija ovog najvećeg dosega brodskih motora srednje. äto se tiče najave porinuća novog 16-metarskog broda (još jednog Raba?), Pičuljan je suzdržan: “Još nije definirano”

Franjo Koturić: Gumenjaci iz Bosne

Firma Franje Koturića Ris Marine d.o.o. smještena je u zagrebačkom Čulincu i dio je  bosanske tvornice gumenjaka Ris Sportnautik iz Gradačca. Tamo je nekad bio pogon zagrebačkog Risa, gdje su se proizvodili poznati Maestrali. Proizvode se ponovo i u sporu su sa splitskom tvrtkom Ad Boats, koja je preuzela tvornicu u Zagrebu. Koturić je došao u Duseldorf sa šest modela Maestrala i tzv, “Bananom”. Zadovoljan je i proizvodnjom i prodajom:

– Sami proizvodimo materijal hypalon, još su samo tri takva proizvođača u svijetu i to nam daje prednost i u kvaliteti i u cijeni. Najbolje tržište nam je Njemačka, a prednjače Bavarci. Imamo dilere i u Engleskoj, Francuskoj, Nizozemskoj, äpanjolskoj, Grčkoj i tražimo nove.

Adex – Zadar: Pomoć Hrvatskog informativnog centra – Dusseldorf

Zadrani su svojim modernim elegantnim brodicama Adex 29 i najnovijom Adex 25 također prvi puta zaplovili u inozemne sajamske vode.

-Mi smo bez sajmova – nula, kaže direktor Danijel Pavlović. Nakon Dusseldorfa čeka nas serija sajmova: Zagreb, Split, Portorož, Izola, napokon smo dobili mjesto i u Genovi, a zatim idemo i na prvi novootvoreni sajam u Beču zbog tržišta u južnoj Austriji, Poljskoj i Mađarskoj. Krećemo u ozbiljan brending, probijamo se na tržište.

Želimo dilersku mrežu i u cilj nam je u iduće tri godine postići proizvodnju od stotinu brodova godišnje.

I Pavlović kaže da je priznanje splitskoj Saloni ohrabrenje i za njih. No, smatra da bi država trebala poticati nastup hrvatskih malih brodograditelja, ne novcem, već sudjelovanjem u zakupu sajamskom prostora. Teško je iz skupe proizvodnje izdvojiti i minimalnih 35.000 eura za nastup na ovakvom sajmu. Adexu je zato u pomoć priskočio ovdašnji Hrvatski informativni centar (osim u Dusseldorfu urede ima u Zagrebi i New Yorku) i njegov voditelj Martin Beljo. Danijelu Pavloviću na štandu pomažu naše djevojke koje žive u Dusseldorfu: Martina Lovrić, Marina Mraz i Katarina Vujičić. Kako kažu – ovdje na štandu su “zbog njemačkog jezika i hrvatskog srca.”

Franjo Baotić: Sezona najbolja do sada

Franjo Baotić se već četvrt stoljeća bavi prodajom automobila, a u nautiku je ušao 2001. s uvozom svjetske marke brodova Sealine. Zatim slijedi i strelovit uspon.

Baotić Yachting danas zastupa ili prodaje 12 poznatih brandova. Osim Sealine tu su performans brodovi Donzi, zatim Sessa, Doral, Astondoa, Marex, Glastron, Larson, Williams, Fountaine Pajot, a od nedavno i popularni skandinavci Nimbus i Storebro. Njegova čarter flota danas broji 65 brodova od 8 do 18 metara, sa četiri baze: u Biogradu, Rogoznici – Frapi, Baškoj Vodi i Dubrovniku. Manje je poznato da Baotić Yachting ima i dvije marine – Baška Voda i Veli Rat. Marine Veli Rat još nema u nijednom peljaru. Smještena je u bajkovitoj uvali Pantera na sjeveru Dugog otoka nasuprot najvišem svjetioniku na Jadranu – Velom Ratu. Ima 130 vezova, cestu do mjesta, spremnike sa 100.000 litara vode i struju iz 150 kW agregata. Yachting Baotić danas zapošljava 35 ljudi.

Franjo Baotića zatekli smo u četvrtak na kraju radnog dana sajma na njegovom Sealine štandu u paviljonu 13, gdje je organizirao domjenak za poslovne partnere, suradnike, hrvatske izlagače i prijatelje. Ukratko nam je objasnio strategiju svog uspona:

“U Njemačkoj sam već 40 godina i bilo mi je jasno da je s  ovakvim morem budućnost Hrvatske – nautika, odnosno, yachting. A za mene je yachting i prodaja brodova, i čarter i servis i marine. Zato smo krenuli ovako široko. Brodove prodajemo nešto direktno, nešto preko trgovaca, preko partnera s našim uredima u Njemačkoj, Austriji, Češkoj, Slovačkoj i Mađarskoj. Brodove iz čartera koristimo i za probne vožnje kod prikazivanja kupcima. Posao iz godine u godinu raste.

Kakva će biti predstojeća nautička sezona?

-Najbolja do sada. Nautička sezona 2007. za nas je već počela 1.9. prošle godine. Prodali smo 20 posto više nego prije godinu dana. Ovo je naša najuspješnija godina. Malo smo pojeftinila, malo drugačije posložili usluge i čarter – sve u svemu odlično, zadovoljno zaključuje Franjo Baotić.

Hrvatska turistička zajednica: Podijeljeno dvije i pol tone propagandnih materijala

Najveća koncentracija Hrvata na sajmu je upravo u paviljonu 13, pod krovom Hrvatske turističke zajednice Osim što se ovdje mogu dobiti informacije o provođenju godišnjeg odmora u bilo kojem odredištu duž naše obale, na štandu su se ekstra smjestili i Jadranka Yachting, nova čarter tvrtka iz Maloga Lošinja, Marina Frapa, Croatia Airlines, Asta-Yachting, Ultra Split i Turistička zajednica Rab. Nasuprot štanda HTZ-a samostalno nastupa ACI. U sklopu HTZ-a je i posebni ronilački štand u hali 3, jer Dusseldorf  je ujedno i najveći sajam ronilačke ponude. Ukupno je na svim prezentacijskim poslovima ovdje angažirano 25 ljudi iz Hrvatske. ätand vode Zadrani Stjepan Felber i Budislav Taraš.

– Zanimanje za naša odredišta na Jadranu doista je veliko. Razdijelili smo ukupno 13 europaleta propagandnih materijala, morali smo naručivati nove iz Frankfurta. Čarteraši najavljuju dobru sezonu. A koliko nas ovdje u Njemačkoj cijene vidi se i po odnosu organizatora sajma, iskazuju nam posebnu pažnju – kaže Stjepan Felber.

Novo

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo nagradu „Joža Horvat“ za najbolje putopise

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo je književnu nagradu „Joža Horvat“...

Marija Grčić Sultanija, prva hrvatska žena-mornar plovila je odjevena kao muškarac

Prva žena pomorac u Hrvatskoj zvala se Marija Grčić....

MITAN MARINA: Modna revija “Mitan fashion show”, 25. 7. 2024.

Nakon što se prošlog tjedna u Mitan Marini u...

BETINA: Ženska veslačka regata “Dlan&Veslo” i velika mjesna fešta uz Dan brganja, 4. 8. 2024.

Dan brganja poznata je betinska fešta u čast posebnoj vrsti školjke koja se od davnina lovi u betinskom kanalu s posebnom alatkom brganjom po...

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo nagradu „Joža Horvat“ za najbolje putopise

Hrvatsko društvo pisaca utemeljilo je književnu nagradu „Joža Horvat“ u znak čuvanja sjećanja na našeg poznatog književnika i putopisca koji je na jedrenjaku Besa...

Marija Grčić Sultanija, prva hrvatska žena-mornar plovila je odjevena kao muškarac

Prva žena pomorac u Hrvatskoj zvala se Marija Grčić. Bila je iz Čikatića kod Vignja na Pelješcu. Rijetko ju je u njena vremena sredinom...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here