Aktualno

Pičuljanov brod Rab Patrol – čuvar hrvatskog mora

Javna ustanova More i krš nabavila je sredstvima Europske...

Sidž – sajam tradicionalnih proizvoda i janjetine, Slano, 2. 8. 2022.

Sidž (ili Siđ) je tradicionalni sajam u Slanom, u...

Branje cvijeta soli u Solani Pag

Jutra u poljima Solane Pag novost je u ljetnoj...

NOVA ATRAKCIJA U LONDONU: Penjanje na glavni jarbol Cutty Sarka

U Nacionalnom pomorskom muzeju u Londonu od danas se posjetitelji mogu penjati uz glavni jarbol Cutty Sarka, najpoznatijeg čajnog klipera na svijetu koji je od 1954. godine na suhom doku u Greenwichu. Turistički uspon ne ide sve do vrha 46,6 metara visokog srednjeg jarbola, ali i sa 21 metra visine pruža se odličan pogled London. Na tlo se lagodno spustiti ziplineom.

Ulaznice za penjačku avanturu po Cutty Sarku mogu se kupiti online, po cijeni 41 funta za odrasle, a 26 funti za djecu. Za uspon nije potrebno penjačko iskustvo, ali ograničavajući su faktor visina i težina: ne primaju niže od 1.20 metara niti teže od 120 kg. Također, djeca mlađa od 12 godina se ne mogu penjati, a ona od 12 do 17 godina moraju biti u pratnji odraslih.

Cutty Sark u plovidbi početkom 20 stoljeća Foto Kapetan Woodget
Cutty Sark u plovidbi početkom 20 stoljeća / Foto: Kapetan Woodget, Wikimedia

Čajni kliperi

Cutty Sark je danas jedini sačuvani čajni kliper na svijetu. Kliperi su trgovački jedrenjaci građeni sredinom 19. stoljeća za brzi prijevoz skupocjene robe, uglavnom čaja iz Kine, a karakteristike su im dugi uski trup, oštri pramac kojim sjeku kroz valove i tri visoka jarbola. Dužina vodene linije Cutty Sarka je 65 metara na vodnoj liniji, širina trupa je 11 metara, gazom 6,1 metara, a nosivost 2113 tone.

Svaki jarbol na kliperu je nosio niz ogromnih pravokutnih jedara te trokutasta jedra između njih. Plovidba na ovakvom tipu jedrenjaka bila je veoma zahtjevna, ali su čajni kliperi zato bili brzi. Toliko brzi da su uz dobar vjetar mogli prijeći i 250 nautičkih milja dnevno.

Cutty Sark je prvi puta isplovio iz Londona za Šangaj 16. veljače 1870. godine. U Kinu je otplovio s teretom viskija, a vratio se s 600 tona čaja. Ovu je trgovačku rutu Cutty Sark prešao još sedam puta. U to vrijeme brzina dopreme čaja do Londona je bila najvažnija i brodovi su se nadmetali koji će stići prije. Ne samo zbog slave nego i zbog profita, u kojem je sudjelovala i posada, pa nije nedostajalo motivacije za vratolomije po jarbolima i za najjačeg vjetra. Brodovi bi kretali u lipnju iz Kine, a prvi čaj koji je u listopadu stigao u London imao je najveću cijenu. Osim toga, britanske kladionice zarađivale su gomile novaca na okladama koji će brod stići prvi.

Utrka s Termopilom

Cutty Sark nikada nije bio najbrži brod na ruti čaja, ali napravio pothvat zbog kojeg je sa svojim kapetanom Georgom Moodiem ipak ušao u povijest pomorstva nakon utrke s čajnim kliperom Termopil 1872. godine. Oba su broda bila slične veličine i nosivosti, i krenuli su istovremeno iz Šangaja. Cutty Sark je dva tjedna nakon polaska imao prednost od 700 kilometara, ali je u jakoj oluji uz obalu Južne Afrike ostao bez kormila.

Kapetan George Moodie odbio je poslušati naređenje da brod otpremi u Capetown na popravak, a umjesto toga je dao brodskom stolaru Henry Hendersenu da napravi novo kormilo na brodu od drva i željeza s broda. Radeći novo kormilo u oluji i na jakom moru, Hendersonu i posadi je uspjelo napraviti novo kormilo za šest dana. Jak vjetar raznio je žar vatre na kojoj se topilo željezo, teško opekavši sina kapetana Moodija, ali ovaj nije odustajao od utrke. Kad su postavili novo kormilo, krenuli su za Termopilom koji je već debelo odmakao. Cutty Sark je uplovio u London 18. listopada, tjedan dana nakon Termopila.

Kapetan i posada Cutty Sarka, iako gubitnici trke, slavljeni su po dolasku u London zbog pomorskog herojstva, a brodski stolar Henderson nagrađen je i bonusom od 50 funti. Ipak, bilo je to posljednje putovanje nabrijanog kapetana Georga Moodiea na Cutty Sarku. Karijeru je nastavio na parobrodima koji su nakon izgradnje Sueskog kanala preuzeli prijevoz robe iz Kine u Europu. Nikada više nije upravljao jedrenjacima.

Besmrtan brod pod zaštitom vještice

Cutty Sark projektiran je i građen da plovi 30 godina. Čudesno žilav, preživio je prevozeći terete 52 godine. Od toga je 27 godina služio u Portugalu pod imenom Ferreira, pa još nekoliko mjeseci u Španjolskoj kao Maria do Amparo. Još je 22 godine služio u Kentu kao školski brod za obučavanje mornaričkih kadeta, da bi posljednjih šest desetljeća primao turiste kao brod-muzej u Greenwichu.

Dva puta su mu oluje slomile kormilo, u prvom svjetskom ratu je ostao i bez jarbola. Preživio je i veliki požar 2007. godine, da bi ponovo zasjao posve renoviran 2012. godine. Nakon svega što je prošao, do danas je sačuvano 90% originalnog trupa broda. A Cutty Sark je postao besmrtan i sveprisutan brod. Prodaje se viski Cutty Sark, makete Cutty Sarka, kompleti za brodomodelare, posteri, puzzle…

U čemu je tajna besmrtnosti Cutty Sarka? Možda u vještici Nannie Dee iz pjesme škotskog pjesnika Roberta Burnsa. Vještica je imala nadimak Cutty Sark, a u Burnsovoj poemi trči u spavaćici za glavnim likom Tam O’Shanterom hvatajući njegovog konja za rep. Tam je odgalopirao preko potoka, a vještica Cutty Sark s repom u ruci postala je pramčana skulptura i zaštitnica broda Cutty Sark.

Cutty Sark, pogled na London
Pogled na London nakon uspona po glavnom jarbolu Cutty Sarka / Foto: National Maritime Museum, London
Cutty Sark danas na suhom gatu u Greenwichu
Cutty Sark danas na suhom gatu u Greenwichu / Foto: National Maritime Museum, London

Naslovna fotografija: https://www.rmg.co.uk/national-maritime-museum

Novo

Pičuljanov brod Rab Patrol – čuvar hrvatskog mora

Javna ustanova More i krš nabavila je sredstvima Europske...

Sidž – sajam tradicionalnih proizvoda i janjetine, Slano, 2. 8. 2022.

Sidž (ili Siđ) je tradicionalni sajam u Slanom, u...

Branje cvijeta soli u Solani Pag

Jutra u poljima Solane Pag novost je u ljetnoj...

Ribarski dani u Baškoj na Krku, 5.- 7.8.2022.

Prvog vikenda u kolovozu već tradicionalno se u Baškoj...

U marini Funtana Sense4boat Smart senzori uključeni u naknadu za vez kao dio standardne usluge

Marina Funtana postala je prva marina na hrvatskom tržištu koja je sve brodove u marini opremila Sense4boat Smart senzorima. U ovoj su marini tako...

Maxi krstaš Portopiccolo Prosecco je pobjednik rekordno brze regate Fiumanka 2022.

Zahvaljujući jakom vjetru koji je dosezao i preko 20 čvorova na jučerašnjoj je 23. Fiumanki postavljen rekord. Pobjednik Maxi krstaš Portopiccolo Prosecco s posadom...

Inovacije i zelene tehnologije su uvjet opstanka male brodogradnje

U sklopu Hrvatskih dana male brodogradnje u Marini Kaštela održana je sadržajna, i za male brodograditelje a i za pojedine čarter tvrtke, vrlo korisna...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here