Aktualno

Pičuljanov brod Rab Patrol – čuvar hrvatskog mora

Javna ustanova More i krš nabavila je sredstvima Europske...

Sidž – sajam tradicionalnih proizvoda i janjetine, Slano, 2. 8. 2022.

Sidž (ili Siđ) je tradicionalni sajam u Slanom, u...

Branje cvijeta soli u Solani Pag

Jutra u poljima Solane Pag novost je u ljetnoj...

Kako kupiti gumenjak po mjeri

Gumenjak zapravo može biti sve: i dječji čamčić i obiteljska brodica, i ozbiljan čamac za ribolov i nabrijani gliser, i nepotopiva splav za spašavanje i letjelica. Gumenjak može biti i prava pravcata ekstra brza super-jahta sa svim komforom: spavaonicama, salonom, kuhinjom, WC-om, tuševima, koja opet može imati svoj by boat – gumenjak. Gumenjak je najsvestranije od svih plovila. Zašto? Praktički je nepotopiv, lagan je, neobično brzo izglisira i zanemariva je gaza, lako je prenosiv, lako se održava, jeftiniji je u odnosu na plovila od čvrstih materijala, a većina ih ne treba ni vez u moru. Osim toga nevještim vozačima opraštaju sudaranje, ne trebaju čak ni bokobrane ni pramcobran. Eto razloga zašto su gumenjaci najprodavanije plovilo na svijetu

Gumenjak Valiant
Gumenjak Valiant / Foto: PR

Laka ljetna varijanta

Gumenjak kao ljetna obiteljska varijanta je plovilo za odlazak na udaljenije plaže, obilazak uvala, za obiteljski izlet, pa i za kampiranje. O broju članova i namjerama ovisit će veličina čamca i jačina njegova motora. Pritom treba znati da je veličinom uvjetovana i jačina motora, što svaki proizvođač naznačuje u svojoj deklaraciji.

Najskromnija varijanta u znaku je broja četiri. Četveročlanoj obitelji za kratke izlete do obližnjih plaža ili otočića udaljenih ne više od četiri milje, dovoljan je gumenjak od tri do maksimalno četiri metra, s motorom od najviše četiri konja. S takvim gumenjakom pod punim opterećenjem (u prosjeku oko 450 kg), plovit ćete brzinom između 3 i 4 milje na sat, ovisno o vjetru i moru. To je taman optimalnih sat vremena plovidbe u odlasku i isto toliko u povratku. Naravno, kada je vrijeme lijepo i stabilno, ta se udaljenost može povećati, ali treba zapamtiti da je naše more poznato po ljetnim neverama, koje se brzo pojave i vrlo su neugodne.

Ova bazna varijanta obiteljskog gumenjaka s osnovnom opremom: veslo, sidro i pumpa stoji, ovisno o proizvođaču, veličini i jačini motora, između 25 i 35 tisuća kuna. Primjerice, najmanji Maestral 260 (AD Brodovi) s PDV-om košta 14.518 kuna. Najjeftinija varijanta s najmanjim čamcem (2,30 m za dvije osobe) i najslabijim motorom (2,2 ks) stoji s PDV-om oko 12.000 kuna. Vrijedi se potruditi i dobro pretražiti na Internetu, jer cijene se mijenjaju konkurencija (a i kriza) rade svoje, raspon cijena za iste kategorije zna biti i vrlo velik. Treba voditi računa i o tome što se nudi kao “dodatna oprema”.

Oprema

Uz čamac obično idu zračna pumpa i vesla. Uz motor bi trebao ići i spremnik za gorivo. Treba još kupiti sidro najmanje od 3,5 kg do najviše 5 kg: patent mačak ili još bolje dunforth koje bolje drži i neće se kotrljati po podu čamca na valovima. K tome još 30-ak m konopa za sidro (promjer 10 mm je dovoljno) i još po desetak metara takvog konopa za krmeni i pramčani vez. Korisno je kupiti i ljestve za ulaz u čamac poslije kupanja, što ponekad zna biti prava muka. Naravno, može se uvijek nabaviti i još dosta toga: tende za obranu od sunca i kiše, jastučići za sjedenje i sunčanje, roll bar, hidraulika i volan za upravljanje, već prema ponudi za pojedine modele. Kada se radi o težim čamcima valja računati i na kolica za izvlačenje i kolica za prijenos motora. Uz sve karakteristike pojedinih modela treba znati i težinu motora: oko 12 kilograma teže modeli s najmanje konja, do 250 i više kg koliko teže najsnažniji modeli. Za sve preko 5 KS (oko 20 kg), već treba imati kolica za prijevoz.

Gumenjak Cirrus 75 s tikovinom
Gumenjak Cirrus 75 s tikovinom

Srednja ljetna varijanta

Za veće društvo potreban je gumenjak vanjske duljine između 4,20 do 4,70 m. To mora biti kvalitetan gumenjak u koji može stati do 8 osoba, a komotno 6, marke Quicksilver, Zodiac, BSC, Bombard, Novamarine, Alison, Bat, Yam ili pak naš Maestral 440 (oko 56.000 kuna s PDV-om). Za ljetnu varijantu prikladniji je posve sklopiv gumenjak, koji nema tvrdo, plastično (poliestersko) glisersko dno, već aluminijsku ili drvenu podnicu, s gumenom napuhavajućom kobilicom. Isto tako potreban je kvalitetan odgovarajući lako upravljiv vanbrodski motor između 20 ili 25 konjskih snaga. Velika je ponuda raznih motora – četverotaktnih, ali opet ima i praktičnih dvotaktni, kratka osovina, troše dvopostotnu mješavinu benzina 95 oktana i motornog ulja, nisu teži od 35 kg. (Vidi više u članku: Izbor vanbrodskog motora)

Mirna gliser varijanta

Želite li sve to imati, ali puno brže tj. glisirajuće, na isti takav gumenjak treba staviti i jači motor, od najmanje 15 do najviše 30 konja. Primjerice, gumenjak od 3,80 metara duljine i 1,80 metara širine, sa četiri odrasle osobe, s motorom od 30 konja, po mirnom će moru ploviti putnom brzinom od 15-ak čvorova. Što se udaljenosti tiče, možete računati na jednodnevni izlet do mjesta udaljenih 20-ak milja. Računajte da će vam takav motor trošiti oko 8 litara na sat, pa treba imati i spremnik od najmanje 25 litara. Ova mirna gliser varijanta već stoji dvostruko više nego prva: opet ovisno o izboru treba računati na ukupnu cijenu od najmanje 55.000 kuna.

Za nautičko kampiranje treba nabaviti i veći čamac s jačim motorom, kako bi u njega stao i šator, vreće za spavanje, odjeća, oprema za kuhanje i sve ono što ide uz kampiranje. U tim okvirima je i gumenjak za ribolov, za ronilačke izlete, pomoćni čamac za krstaš ili jahtu.

Extreme varijante

Sve što je veće i brže postaje prava nabrijana avantura, i po cijeni i po brzini, i po doživljaju.

To su već robustni gumenjaci s jakim jednim ili više motora, s puno više plastike, metala, armatura i uređaja. Već u prvoj glisirajućoj varijanti u obzir dolaze čamci s tvrdim dnom, umjesto šper-ploča i letvica, te plastičnom kobilicom, umjesto zračne. Za prijevoz takvog čamca obavezna je i prikolica. Čamci su duljine između četiri i osam metara, opremljeni motorima snage po 200 i više konja. Imaju konzole s instrumentima, daljinskim komandama i volanom, tapecirane sjedalice, držače, roll-bar s navigacijskim svjetlima, reflektorom i sirenom, ugrađene spremnike goriva itd. Takvi su čamci primjerice Maestral 555 (108.580 kuna s PDV-om) i Maestral 745 (s PDV-om 234.240 kuna). Tu su i sve vrste specijalnih čamaca za policiju, spašavanje, opskrbu u teškim uvjetima, kao i za sport – od skijanja do Camell Trophyija. Ovamo spada i leteći gumenjak, kojega je lansirao talijanski Polaris motor. Taj krilati gumenjak, ovisno o tipu, teži između 200 i 400 kg, tjera ga dvotaktni Rotax-motor od 48 do 64 konja, s krilima od 20-ak četvornih metara, normalna brzina leta mu je 65 a maksimalna 75 km na sat. Stoji 20-ak tisuća eura.

Gumenjak Maestral 555
Gumenjak Maestral 555 / Foto: PR

Registracija i vozačka dozvola

Sve što je manje od dva i pol metra ne morate registrirati. Ali čim ima motor morate imati najmanje Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja brodice kategorije A. No, treba znati i to da se u plovilo dužine do dva i pol metra smiju voziti najviše dvije osobe (teško da će više i stati). Sve što je veće i jače upisuje se u upisnike i očevidnike i dobiva Plovidbenu dozvolu.

S tim su već povezana i dozvoljena područja plovidbe, kao i obaveza jače vozačke dozvole – voditelj brodice kategorije B. (Pročitaj više u članku: Kompletan vodič – Voditelj brodice od A do Z).

Ekstra luksuz – gumenjak i tikovina

Što se visokog luksuza tiče među malim gumenjacima prikazat ćemo za primjer ponudu britanske tvornice iz Dorseta – njihovu Cirrus RIBs liniju. Oni grade gumenjake od 4 do 10 i pol metara, opremljene vanbrodskim ili ugradbenim motorima, s različitim propulzijama. Cirrusovi modeli inače imaju duboki V-trup što im daje stabilnost na valu i brzinu, te ovisno o motorima razvijaju brzinu do 50 čvorova.

Cijene odgovaraju luksuzu i brzini. Primjerice, Cirrus 7.3 Custom s podom od tikovine, s ugrađenim Yanmar dieselom od 230 konja, futurističkog dizajna – brzi sportski čamac košta 56.000 britanskih funti (oko 70.000 eura.). Obiteljski stil Cirrusa raspona 5 do 7 m ima više opcija motora dizel/propulzivni i dizel/outdrive. Motorne opcije imaju Mercruiser 120 KS dizel i Volvo D3 160 KS. Cirrus 5 m dizajniran je kao pomoćni čamac za jahte dulje od 80 stopa. Stane u spremište visine 1,2 m. Verzija od karbon fibera teži 500 kg. Fiberglas verzija Cirrus 5 m s Mercruiser DL1.7 120 KS i outdrive instalacijom košta oko 30.000 funti (37.000 eura).

Gumene jahte

Uz klasične pneumatike, nude se i čitave jahte, koje su svojevrsni kiborg – gumenjaci, jer osim zračnih komora sve je ostalo “čvrsta gradnja”

– salon, spavaonice, kuhinja, toalet … U tome su najdalje otišli Talijani.

Najveća je ona talijanske tvrtke Alison, koja nosi naziv Charme 43. To je gumenjak od 13 metara, s plastičnim dnom. Unutra je uređen kao svaka druga jahta te veličine: četiri kabine s po dva ležaja u pramcu i krmi, kuhinja s dva plinska kuhala i sudoperom, salon sa stolom i tapeciranim sofama, sunčalištem u kokpitu. I s dva Yanmara od po 420 konja koji tu samo šest tona teško gumeno čudo za 10 ljudi goni brzinom od 70 čvorova (110 km na sat)! I cijena je turbo: «Šarm» s porezom stoji oko 340.000 eura.

Piše: Mladen Gerovac

Novo

Pičuljanov brod Rab Patrol – čuvar hrvatskog mora

Javna ustanova More i krš nabavila je sredstvima Europske...

Sidž – sajam tradicionalnih proizvoda i janjetine, Slano, 2. 8. 2022.

Sidž (ili Siđ) je tradicionalni sajam u Slanom, u...

Branje cvijeta soli u Solani Pag

Jutra u poljima Solane Pag novost je u ljetnoj...

Ribarski dani u Baškoj na Krku, 5.- 7.8.2022.

Prvog vikenda u kolovozu već tradicionalno se u Baškoj...

POPIS IZLAGAČA: Što se može vidjeti na sajmu 14. Hrvatski dani male brodogradnje i turističkih atrakcija u Marini Kaštela

Ako volite more, plovidbu, ribolov, ronjenje, razne morske radosti, zabavu, i uopće - ako želite zanimljivo provesti vrijeme s cijelom obitelji - svakako se...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here