Požar na brodu jedno je od najvećih zala koje može zadesiti nautičara. Stoga su stroge mjere zaštite od požara jedan od prioritetnih zadataka svakog kapetana, skipera i člana posade, bilo na vlasničkom ili na čarter brodu. A kada se požar dogodi u nekoj od marina, zbog suvremenih materijala od kojih su građena nautičkih plovila i goriva u tankovima takav požar poprima katastrofalne razmjere, pogotovo ako marina ima i crpku za gorivo.
Takozvana Marina Medulin
To se upravo dogodilo u takozvanoj „Marini Medulin“. Kažem „takozvanoj“, jer se ta marina ne nalazi ni na jednom popisu hrvatskih marina, službenom i neslužbenom. Nema je ni u adresaru marina Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, nema je ni na popisima HTZ-a, čarter agencija i Emergesea, pa je nema ni na popisu marina Nautičke patrole prema kojem gosti-nautičari ocjenjuju pojedine marine i najboljima dodjeljuju odgovarajuća priznanja od kojih je Zlatno sidro najveće i najznačajnije priznanje u hrvatskoj nautici i hrvatskom nautičkom turizmu.
Dakle, „Marina Medulin“ živi samo na svom internetskom portalu odakle mami goste, pri čemu oponaša pravu marini. Jer, lokacijski ćemo je pronaći samo na nekim turističkim kartama, na kojim je označena kao – Privezište Puntica. A privezište jest luka nautičkog turizma, ali nije marina.
Protupožarna zaštita u lukama nautičkog turizma – minimalni uvijeti
Da bi stvar bila razvidnija evo kako se u Hrvatskoj, u skladu sa Zakonom o turističkoj djelatnosti, provodi kategorizacija luka nautičkog turizma. Luke nautičkog turizma razvrstavaju se u slijedeće vrste: sidrište, privezište, suha marina i marina. Vrsta luke ovisi o vrsti usluge. Ovisno o vrsti usluga svaka luka mora ispunjavati propisane minimalne i posebne uvjete izgradnje, uređenja i opreme. A opći minimalni uvjeti uključuju i protupožarnu zaštitu. To znači da prije svega moraju imaju posebno opremljena protupožarna plovila, dovoljan broj hidranata za gašenje vodom i pjenom, plan postupanja i zaposlenike osposobljene za hitno i efikasno postupanje u slučaju požara.
Dodatna zaštita od požara u marinama – hrvatska inovacija
Pojedine marine kojima je stalo da brodovi njihovih gostiju budu maksimalno zaštićeni uvele su i dodatne mjere zaštite od požara, kao što je vodena zavjesa, senzorski dojavljivač instaliran u svakom brodu, što omogućava efikasnu intervenciju odmah na prvi znak senzora (pojava dima, porast temperature). Te senzore, poznate pod nazivom Sense4Boat, jer osim od požara štiti plovila i od potonuća, posljedica ispražnjenog akumulatora, te zaštite od krađe, ima ugrađene u brodove svojih gostiju po broju vezova najveći lanac marina u Mediteranu – D-Marin, a u Hrvatskoj ih izvan tog lanca zasad imaju marine Punat, Baotić i Funtana. Taj izum u potpunosti je djelo „hrvatske pameti“, tj. njegova tvorca Krešimira Žica, o čemu smo već nekoliko puta na našem portalu Nautička patrola opsežno pisali. Po svemu sudeći nesretne nautičare, vlasnike 22 broda čije su čuvanje povjerili „marini Medulin“ sada čeka duga i složena pravna bitka za obeštećenje, ovisno o ugovoru koji su s „marinom“ potpisali. Jer, u „Pravilniku marine Medulin“, ni na jednom se mjestu ne spominje zaštita plovila od požara.